spacer

Hans Huberts over verandering binnen UW en de beweging van binnen naar buiten

'We zijn steeds meer gericht op mogelijkheden buiten de organisatie. Medewerkers draaien vaker mee op andere plekken of worden gedetacheerd. En dat gebeurt niet alleen op initiatief van UW, maar ook vanuit de medewerkers zelf.’

Hans Huberts is detacheringsconsulent bij UW. Sinds kort heeft hij de rol van Marijn Gelderloos voor het accountmanagement op ontwikkeling. In zijn nieuwe functie combineert hij detachering met bredere betrokkenheid bij de organisatie.

‘Ik vind het fijn om op meer plekken te kunnen meedenken,’ vertelt Hans. ‘Dat maakt het werk betekenisvol, en ik krijg nu meer mee van wat er in de organisatie speelt.’

Van binnen naar buiten

In het ‘nieuwe UW’ ziet Hans beweging ontstaan. ‘We zijn steeds meer gericht op mogelijkheden buiten de organisatie. Medewerkers draaien vaker mee op andere plekken of worden gedetacheerd. En dat gebeurt niet alleen op initiatief van UW, maar ook vanuit de medewerkers zelf.’ Hij noemt een voorbeeld van iemand die graag bij de kinderopvang wilde werken. ‘Dat idee kwam van de medewerker zelf. Na de zomer gaat diegene daar via ons aan de slag. Zulke initiatieven geven mij energie.’

Volgens Hans zit de kern in het creëren van kansen. ‘Dat kan groot zijn zoals een nieuwe functie, of klein, zoals leren zelfstandig met het openbaar vervoer reizen. Maar wat je ook doet, het moet in balans blijven. Vernieuwing is goed, maar het moet niet onrustig worden voor medewerkers. Stabiliteit blijft belangrijk.’

'Dienstbaar zijn is onze gemene deler.’

Betrokken bij Utrecht

Hans voelt zich sterk verbonden met UW én met de stad. ‘Ik ben opgegroeid in Utrecht en heb in Utrecht gestudeerdDat speelt mee. Ik heb eerder als zzp’er bij UW gewerkt en ben in 2020 teruggekeerd. Wat mij aanspreekt, is hoe breed UW actief is. Er gebeurt hier veel, en het werk is heel verschillend per afdeling. Dat maakt het interessant.’

Over twee jaar

Waar wil Hans over twee jaar op terugkijken? ‘Dat we sterker zijn geworden in wat we nu al doen, en tegelijk creatiever omgaan met veranderingen. Soms staat een afdeling stil omdat er bijvoorbeeld geen werk is geleverd door een opdrachtgever. Het valt mij op dat er dan niet altijd een alternatief programma is, waardoor mensen hun dag alsnog zinvol zouden kunnen invullen. Al is het maar door samen iets actiefs te doen.’

'Als een afdeling stilstaat is er niet altijd een alternatief programma.’

Verandering zichtbaar maken

Om veranderingen goed te laten landen, is het volgens Hans belangrijk om successen te delen. ‘We zouden mensen met social media-ervaring kunnen vragen om als reporter rond te lopen op afdelingen. Zo breng je verhalen van binnenuit naar buiten. En dat helpt, want als je jonge mensen wilt aantrekken, moet je ook laten zien wie je bent.’

Niet alles tegelijk

Een valkuil ziet hij ook: ‘We starten vaak dingen vanuit enthousiasme, maar maken ze niet altijd goed af. Laten we eerst zorgen dat we doen wat we doen, en dat goed. Daarna kunnen we altijd nog uitbreiden.’

Eén UW?

Is er zoiets als een gemeenschappelijke cultuur binnen UW? ‘Niet echt,’ zegt Hans. De diverse bedrijfsonderdelen zijn in mijn beleving best verschillend, soms zijn het zelfs losse eilanden. Maar er zijn wel twee waarden die overal terugkomen: dienstbaarheid en mensgericht zijn. Of je nu in de staf werkt of op de werkvloer, die houding zie ik overal terug.’

De mensen voor wie je het doet

Wat vraagt dat van iedereen? ‘Blijf nadenken over het effect van je werk op de mensen voor wie je het doet,’ zegt Hans. ‘Voor de een is dat de klant, voor de ander een collega of team. Maar het begint bij dat bewustzijn. Daar moeten we scherp op blijven.’